به گزارش فارس، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده (93) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ـ مصوب 1378- اصلاح آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کرد که بر اساس آن میزان حقالزحمه برای آن دسته از کارکنان دولت یا نیروهای مردمی که به صورت داوطلبانه برای رأیگیری، قرائت و شمارش آرا با هیئت های اجرایی یا هیئت های نظارت بر انتخابات همکاری میکنند، برای هر دوره بنا به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و شورای نگهبان در سقف اعتبارات مصوب مربوط به تصویب هیئت وزیران میرسد.
بر این اساس، پرداخت هرگونه وجهی خارج از چارچوب این بند تحت هر عنوان ممنوع میباشد.
همچنین فرماندار یا بخشدار یا رئیس هیئت نظارت میتواند برای قدردانی از تلاشهای مجریان یا ناظران انتخابات تقدیرنامه کتبی صادر کند و تقدیرنامههای صادر شده از سوی رؤسای هیئتهای نظارت استان و شهرستان از نظر برخـورداری از مزایای اداری به ترتیـب معادل تشویقنامه استاندار و فرماندار است.
بر اساس این اصلاحیه، داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی براساس ماده (45) قانون و تبصرههای (1) و (2) آن ظرف مهلت مقرر قانونی به فرمانداری یا بخشداری مرکز حوزه انتخابیه و یا وزارت کشور و در خارج از کشور به سفارتخانهها، کنسولگریها و نمایندگیهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران مراجعه و آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام میکنند.
بر این اساس، هیئتهای اجرایی فرعی به استناد ماده (44) قانون میتوانند برای مناطق صعبالعبور، کوهستانی و مسافت های دور و نقاطی که تأسیس شعب ثابت اخذ رأی مقدور نیست، با اطلاع هیئت نظارت و تصویب هیئت اجرایی مرکز حوزه، شعب اخذ رأی سیار در نظر بگیرند.
بر این اساس، هیئت اجرایی مربوط باید مسیر تردد شعب اخذ رأی سیار (اعم از بیمارستان، پادگان، روستاها، دهستانها و غیره) را تعیین کند و اعضای شعب، حق خروج از مسیر تعیین شده را ندارند و حرکت شعب اخذ رأی در صورتجلسه نتایج آرای شعبه در پایان اخذ رأی توسط نماینده هیئت نظارت قید و تأیید میشود.
همچنین شعب اخذ رأی سیار جهت شمارش آرای صندوق پس از انقضای مهلت اخذ رأی باید به محل فرمانداری یا بخشداری (حسب مورد) یا مکانی که از قبل توسط فرمانداری یا بخشداری (حسب مورد) تعیین شده است، مراجعه کنند.
بر اساس این اصلاحیه، پس از تعیـین و معرفی کتـبی ناظر یا ناظران برای هـر یک از شعب ثبت نام و اخذ رأی حوزه انتخابیه از طرف هیئت نظارت مرکز حوزه انتخابیه، فرمانداران و بخشداران نسبت به اعزام آنان به محل شعـبه ثبت نام و اخذ رأی اقدام کنند.
بر اساس این مصوبه، نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با لحاظ ماده (55) قانون، میتوانند نماینده یا نمایندگان خود را جهت حضور در شعب اخذ رأی با ارائه فهرست مشخصات سجلی و یک قطعه عکس سه در چهار به هیئت نظارت حوزه انتخابیه معرفی کنند.
بر این اساس، نماینده نامزد در شعبه اخذ رأی حداقل پنج روز قبل از شروع اخذ رأی باید معرفی شود و تأمین نیازهای نماینده نامزد در روز اخذ رأی بر عهده نامزد مربوط است.
بر اساس این مصوبه، نمایندگان نامزدها میتوانند بدون دخالت در انجام وظایف سایر مسئولان شعبه، تا پایان زمان اخذ رأی، شمارش آرا و تنظیم صورتجلسه در شعبه حضور داشته باشند.
همچنین نمایندگان نامزدها در صورت مشاهده تخلف، باید مراتب را به صورت کتبی به مسئولان شعبه یا هیئتهای اجرایی و نظارت اعلام کنند و چنانچه نماینده نامزد در شعبه اخذ رأی له یا علیه نامزدی تبلیغ نماید، برابر مقررات مربوط با وی رفتار خواهد شد.
بر اساس این مصوبه، برنامه ثبت نام، اخذ رأی و قرائت و شمارش آرا به این روال است که؛ اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی باید حداقل یک ساعت قبل از شروع اخذ رأی در محل شعبه حاضر شده و ابتدا هرگونه آگهی و آثار تبلیغاتی نامزدها را که در اطراف محل شعبه نصب شده است، امحا و بعد از آن نسبت به ثبت اسامی هیئت رئیسه، ناظران، نماینده فرماندار، بازرس وزارت کشور (در صورت حضور) در صدر فرم صورتجلسه نتیجه اخذ رأی شعبه اقدام و حاضران آن را امضا کنند و سپس صندوق اخذ رأی باید در حضور نماینده هیئت نظارت بر حوزه انتخابیه و نماینده فرماندار یا بخشدار و بازرس وزارت کشور (چنانچه نمایندگان فرماندار یا بخشدار و بازرس وزارت کشور حضور داشته باشند) باز و پس از حصول اطمینان از خالی بودن صندوق، آن را با بسته های انتخاباتی مخصوص اجرایی و نظارت (با همکاری ناظران) در محلهای مشخص پلمب نموده و نمایندگان هیئت نظارت موضوع را در صورتجلسه گواهی کنند و برنامه اخذ رأی و قرائت آرا در شش مرحله انجام میپذیرد.
بر این اساس، پس از پایان ساعت رأیگیری، تمام افرادی که جهت دادن رأی داخل صف قرار دارند، به داخل شعبه هدایت شده و درب شعبه بسته می شود و مسئولان شعبه پس از بستن درب شعبه، اجازه ورود به هیچ شخصی را جهت اخذ رأی نخواهند داد.
این مصوبه از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.